infatti....
questa è l'opinione dell'ex pilota ufficiale DAKAR BMW... jimmy lewis (che ha sviluppato la HP2)... da ADVRIDER...
http://www.advrider.com/forums/show...?t=79219&page=4
I think a speed limt is stupid. I thought banning twims was stupid. A 450cc rule is stupid.
IO PENSO CHE UN LIMITE DI VELOCITA' SIA STUPIDO, VIETARE I BICILINDRICI E' STUPIDO, LIMITARE LA CILIDRATA E' STUPIDO.
You know the risk when you go. So if they want to make it safe, stop the race. You sign a release that says you can die, what more do you need. The guys die cause they ride too fast, or have an accident.
CHI PARTECIPA SA I RISCHI CHE CORRE, SE VUOI CHE NON CI SIANO RISCHI, FERMA LA GARA. TU FIRMI UNA LIBERATORIA CHE DICE CHE POTRESTI MORIRE, COSA VUOI DI PIU? LA GENTE MUORE PERCHE' VA TROPPO VELOCE O PER INCIDENTI
The problem is that they are making navigation too easy and the riders chase each other to the front and then follow. There are no good navigators any more, just a bunch of guys racing to the front. Before you had to pay attention to the road book so you could follow the course and that would keep the speed down. If you followed a good guy, they would drop you by going the wrong way or some other way, now the rules make that impossible and few of the riders are good enough to do this any more.
IL PROBLEMA E' STANNO RENDENDO LA NAVIGAZIONE TROPPO FACILE, E I PILOTI STANNO IN FILA INDIANA E SEGUONO. NON CI SONO PIU' GRANDI NAVIGATORI O SOLO POCHISSIMI CHE CORRONO DAVANTI. PRIMA DOVEVI SEGUIRE IL ROAD BOOK E QUINDI ANDAVI PIANO. SE TU SEGUIVI UNO BRAVO, TI LASCIAVANO INDIETRO SUBITO, ADESSO LE REGOLE RENDONO IMPOSSIBILE SBAGLIARE STRADA E SOLO POCHI POSSONO CONFONDERE LE TRACCE.
There are a lot of problems with the current regulations and the organisation trying to get the entries up and make a good TV show out of the race without killing anyone. I have some good ideas on how they could fix it but no matter what if riders are willing to take risks, there will be death and injury.
CI SONO UN SACCO DI PROBLEMI CON GLI ATTUALI REGOLAMENTI E L'ORGANIZZAZIONE STA CERCANDO DI NON FAR MORIRE NESSUNO FACENDO UN BUON SHOW TELEVISIVO. IO HO UNA IDEA SU COME LORO CERCHERANNO DI RISOLVERE IL PROBLEMA MA DI CERTO NON LO FANNO PER EVITARE RISCHI AI PILOTI.
The speed nor the gas tank size will fix it, in fact I think it will make it worse really. Riders will try and make up time on the really rough and dangerous sections. And the reg for starting the fastest from the back only means more crashing in the dust.
Too bad Hubert Auriol got a job as a TV host. He understood the race and the risk.
RIDURRE VELOCITA' E BENZINA SARA' PEGGIO, I PILOTI ANDRANNO ANCORA PIU' VELOCI NELLE SEZIONI PIU' PERICOLOSE PER RECUPERARE TEMPO.
The first time I rode the Dakar I said I'd never race a twin, but after riding one, I wouldn't want to do it on any other bike. It is what they are made for, but you can't limit the speed, it is what they do. You just have to know how to use it. My Twin didn't kill me, in fact I thought riding it was safer, because I respected it.
LA PRIMA VOLTA CHE HO CORSO ALLA DAKAR NON AVREI MAI PENSATO DI CORRERE CON UN BICILINDRICO, MA DOPO AVERLO GUIDATO NON LO FAREI CON NESSUN'ALTRA MOTO. SONO FATTE PER QUESTO, MA TU NON PUOI LIMITARE LA VELOCITA'. SEI TU CHE DEVI SAPERE COME SFRUTTARLA. IL MIO BICILINDRICO NON MI HA UCCISO, ERA PIU' SICURO PERCHE' LO RISPETTAVO.
JIMMY
ps: mi scuso se non ho tradotto bene alcuni termini