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Vecchio 28-06-2025, 17:20   #1
Abari84
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predefinito Colore olio dei freni posteriori scuro

Salve ragazzi, ho notato che nella mia moto, circa 3.500 km con tagliando dei 1.000, ovviamente fatto, il colore dell’olio dei freni posteriori è tutt’altro che limpido.
Metto una foto:
https://www.imagevenue.com/ME1B1WWG
Qualcuno può darmi lumi al riguardo?
Grazie.

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Vecchio 29-06-2025, 09:28   #2
Rob-Roy
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Dalla foto si capisce poco, magari ha preso un pò di umidità?
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BMW F900XR Racing Red
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Vecchio 29-06-2025, 16:49   #3
brag
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Quando degrada diventa marrone
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Vecchio 29-06-2025, 17:24   #4
Pan
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Acc.degrada dopo solo 3500km?
Non ci sono più gli oli di una voltamah!
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BMW R100RT,Honda Paneuropean st1300
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Vecchio 29-06-2025, 17:45   #5
brag
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Veramente degrada anche con la moto ferma
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Vecchio 29-06-2025, 21:34   #6
Abari84
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Intanto grazie ragazzi. Io domani passo in concessionaria BMW, mi sembra troppo strano… già così dopo soli 2.500 km dal primo tagliando eseguito da loro… e che hanno messo…
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Vecchio 29-06-2025, 22:28   #7
Paolo Grandi
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Dubito fortemente che te lo abbiano cambiato al tagliando dei 1000.
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BMW R1200RT 2011
...fidati solo di ciò che vedi...(J. McGuinness - 23 TT won)
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Vecchio 29-06-2025, 22:32   #8
brag
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A 1000 km non mi risulta che c' è il cambio olio freni, ma dopo 1 anno
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Vecchio 29-06-2025, 23:45   #9
Abari84
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Quindi dopo 3.500 già ridotto così… ammazza.
Vabbè domani faccio un passaggio e vediamo che dicono.
Grazie ragazzi


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Vecchio 14-11-2025, 23:33   #10
bmwroadsterca
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Just about every BMW bike does this. I have even seen it on new bikes on the showroom floor. It's just some colour that bleeds out of the short hose connecting the reservoir to the master cylinder. Nothing to get concerned about - it just looks bad.
__________________
HEY BMW: No service manual = no new bike.
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Vecchio Ieri, 00:21   #11
Roybatty
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Cambialo assolutamente, è degradato.
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Vecchio Ieri, 19:39   #12
bmwroadsterca
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Registrato dal: 25 Nov 2010
ubicazione: Canada
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The response from Google Gemini:

That is a **very common observation** on certain BMW motorcycle models, particularly in the rear brake system, and is generally **not a cause for immediate concern** when the bike is new or very low mileage.

Here is a breakdown of what the research and owner consensus suggest:

### ��️ The Likely Cause

The most widely accepted explanation for the rapid darkening of the rear brake fluid, especially on models like the F-series twins (F650/700/800GS and GT) and others, is **pigment leaching from the rubber feed line** that connects the fluid reservoir to the master cylinder.

* The brake fluid (usually DOT 4, which is a powerful solvent) can dissolve and pull color/pigment out of the interior of the black rubber hose.
* Since this line is typically only used for the rear brake reservoir, the front brake fluid often remains clear, which is why the issue is isolated to the rear.

### ✅ Why It's Usually Not a Concern (Initially)

* **Owner Experience:** Many BMW owners report that the fluid turns dark quickly (sometimes within the first few hundred miles) but does not cause any immediate performance or safety issues.
* **Dealer Response:** Dealers and BMW North America have, in the past, acknowledged this dark fluid on new models and indicated it is not a mechanical fault requiring a recall.
* **Analysis:** Some forums mention that analysis of the dark fluid indicated no excess water or other harmful contamination, just pigment.

### �� Recommended Course of Action

While it's considered normal for *some* BMW models, it's always best to follow standard maintenance practices:

1. **Check Brake Performance:** Ensure the rear brake feels firm and works correctly. If it feels spongy or weak, that **is** a serious concern, regardless of fluid color.
2. **Follow Service Schedule:** Brake fluid is highly hygroscopic (it absorbs moisture from the air), which lowers its boiling point over time. BMW recommends changing the brake fluid periodically (often every **1-2 years**), regardless of mileage or color.
3. **Address at First Flush:** The consensus is that after the first flush and refill with fresh fluid, the new fluid usually remains clear and the darkening issue does not return, as the initial leaching has completed.

**In summary:** If the motorcycle is **new** and the rear brake fluid is dark, but the brake performance is excellent, it's most likely the common pigment leaching issue and not a safety hazard. However, you should still plan to have the fluid flushed and replaced according to the manufacturer's recommended service interval.

Would you like me to find the **recommended brake fluid service interval** for your specific BMW motorcycle model?
__________________
HEY BMW: No service manual = no new bike.
bmwroadsterca non è in linea   Rispondi quotando
Vecchio Ieri, 20:00   #13
brag
Mukkista doc
 
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Registrato dal: 08 Jan 2010
ubicazione: bragalandia
Messaggi: 5.954
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I agree that it’s not a problem, but since a brake fluid change isn’t expensive , it’s better to do it before having problems
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